AIR KELAPA MUDA PETUA MUDAH MERAWAT KERACUNAN


Dari segi perubatan, keracunan bukanlah sejenis penyakit. Ia berlaku disebabkan makanan toksik atau penggunaan ubat yang berlebihan. Akibat keracunan, mangsa boleh mengalami pelbagai kesan seperti penyakit akut, koma, atau keadaan hampir mati, apa yang boleh kita lakukan sebenarnya?

Mengikut statistik kematian Malaysia pada tahun 2007, jumlah kematian akibat keracunan adalah 35.88 dalam setiap 1,000 kemasukan hospital.

Ramai orang bertanya apakah racun sebenarnya?

Ini adalah contoh-contoh biasa racun – misalnya, sayur-sayuran liar tertentu; ubat anti tekanan darah tinggi yang berlebihan, ubat penghilang rasa sakit atau ubat-ubatan barat yang kuat. gas toksik seperti gas arang batu; herbisida, racun serangga, dan logam seperti plumbum dan raksa.

Simptom keracunan

Keracunan ubat-ubatan atau keracunan bahan kimia boleh menyebabkan fungsi sistem Dalaman boleh terganggu..ia akan menyebabkan tekanan darah naik secara mendadak, kadar denyutan nadi meningkat akhirnya boleh menyebabkan pitam, koma atau sehingga boleh membawa maut.

Air kelapa muda PETUA orang dahulu rawat keracunan.

Air kelapa diketahui memang sedap dan banyak khasiat. Antara khasiat yang paling mujarab adalah untuk merawat keracunan. Ini kerana kandungan tanin dan antidotum ( anti racun ) yang terdapat pada buah kelapa sangatlah tinggi. Air kelapa muda juga mengandung enzim yang dapat mengurai sifat racun dalam tubuh.

Petua ini banyak diamal oleh orang tua dikampung2. 

Caranya mudah, hanya dapatkan kelapa muda Dan minum airnya. Jika beli air kelapa Yang telah dibuka atau tersedia. Pastikan ianya adalah asli. 

Selain itu ada beberapa lagi khasiat air kelapa muda. Antaranya

Mengatasi Masalah Pencernaan

Manfaat air kelapa muda untuk kesihatan yang pertama adalah dapat mengatasi berbagai keluhan penyakit yang berkaitan pencernaan. Air kelapa dikatakan mampu menjadi ubat untuk semua penyakit yang berhubungan dengan pencernaan. Biasanya air kelapa digunakan sebagai ubat cirit-birit, gangguan pencernaan, jangkitan cacing, infeksi kencing, hingga gangguan ginjal.

Manfaat air kelapa muda berguna saat kamu terkena cirit-birit kerana dapat menggantikan cairan yang hilang dari saluran gastrointestinal. Hal ini karena di dalam air kelapa terkandung asam amino, enzim, mineral, dan asam lemak yang menjadikan air kelapa mempunyai osmolaritas tinggi.

Menghilangkan Dehidrasi

Manfaat air kelapa muda yang selanjutnya adalah dapat membantu menghilangkan dehidrasi. Air kelapa muda memiliki banyak kesamaan dengan cairan yang berada di dalam tubuh. Selain itu, kelapa muda juga memiliki kandungan elektrolit yang tinggi yang dapat menggantikan cairan yang hilang di dalam tubuh kita pada saat kita beraktivitas.

Kandungan lain yang terdapat dalam air kelapa muda adalah potasium yang berguna untuk menjaga tekanan air dalam sel dan di dalam darah. Selain itu, air kelapa muda sangat mudah diserap tubuh. Hal itulah yang menjadi alasan manfaat air kelapa muda dapat menghilangkan dehidrasi dalam tubuh.

Menurunkan Berat Badan

Manfaat air kelapa muda yang selanjutnya adalah sebagai bahan semulajadi yang dapat menurunkan berat badan. Manfaat air kelapa muda biasanya dipengaruhi oleh kandungan lemak, kadar gula, dan kalori yang sangat rendah. Menggunakan air kelapa muda sebagai bahan alami penurun berat badan tidak akan menimbulkan kesan samping.

Mengawal Tekanan Darah

Manfaat air kelapa muda yang selanjutnya adalah dapat mengawal tekanan darah. Kandungan kalium yang tinggi dan natrium yang rendah yang ada di dalam air kelapa dapat membantu menurunkan tekanan darah tinggi.

Sebuah penelitian yang dimuat di West Indian Medical Journal menjelaskan hasil observasi pada penderita tekanan darah tinggi dengan mengunakan air kelapa secara rutin. Hasilnya menunjukkan bahwa tekanan darah tinggi mereka secara rata-rata menurun.

Selain itu, air kelapa juga dapat membantu meningkatkan HDL (kolesterol baik), mengurangi pembentukan plak gigi, mengatur penyerapan gula, dan meningkatkan sensitiviti insulin.

Penjagaan Kulit

Jika anda memiliki masalah kulit kering, ada kemungkinan bahwa kulit tubuh anda kekurangan cairan yang bisa secara alami melembapkan permukaan muka anda. Manfaat air kelapa muda dapat menjadi penyelesaian yang tepat.

Selain minum banyak air putih, anda bisa minum air kelapa kerana mengandung vitamin C yang mampu menyihatkan  kulit anda.

Mencegah Penuaan 

Manfaat air kelapa muda yang terakhir adalah dapat mencegah penuaan. Air kelapa muda membuat kulit lebih halus dan terlihat lebih muda. Kandungan sitokinin ( salah satu hormone pertumbuhan ) dalam air kelapa memiliki fungsi untuk mengatur pertumbuhan, perkembangan, dan penuaan sel.

Kandungan sitokinin pada air kelapa mempunyai kesan iaitu mencegah penuaan, anti karsinogenik, dan anti trombotik (anti pembekuan darah). Sitokinin dapat menyeimbangkan kadar pH dalam tubuh, memperkuat dan menghidrasi jaringan ikat, dan dapat mengurangi risiko penyakit yang berhubungan dengan usia.


Sumber/kredit: merdeka.com



Post a Comment

0 Comments